Příloha 3
Zápis z 1. zasedání sekce SDRUK pro informační vzdělávání uživatelů,
která se konala 22. září 2009 ve Studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové
Příloha 3
Okruhy témat informačního vzdělávání uživatelů (IVU)
Informační vzdělávání v jednotlivých knihovnách doposud většinou vychází z tradičních lekcí (KIV, KBPM, ...). Zároveň se snaží reflektovat konkrétní požadavky škol, které často chápou knihovny jen jako (zastupitelný) doplněk vlastní výuky. V současné době však školský systém prochází systematickou a radikální proměnou (viz odborné příspěvky na brněnském a hradeckém semináři a v zájmu knihoven je tyto změny systémově reflektovat ve vlastní činnosti.
Informační vzdělávání uživatelů v knihovnách by se do budoucna nemělo orientovat pouze na spolupráci se školou, ale cíleně i na různé skupiny obyvatel, které mohou služby knihoven využívat lépe než
doposud (např. ženy na mateřské dovolené, nezaměstnaní, senioři, ...).
Výběr témat následujících okruhů se snaží postihnout, co by nemělo v systému informačního vzdělávání uživatelů veřejných knihoven chybět. Každý z navrhovaných okruhů je za předpokladu použití
různých metod využitelný pro všechny věkové kategorie a různé zájmové skupiny. Výsledkem by mělo být vytvoření (obecného a aplikovatelného) systému informačního vzdělávání uživatelů ve veřejných
knihovnách.
Čtenářství (čtenářská gramotnost)
Cíl: Podpora rozvoje čtenářství a porozumění zadanému textu s pojená se schopností propojování čtení, psaní a získávání informací.
Související aktivity knihovny, doporučené metody a výstupy
Knihovna - zdroj informací
Cíl: Podpora dovednosti samostatného výběru a zpracování informací a schopnosti zvážit jejich aktuálnost a pravdivost (eventuálně odhalit plagiátorství).
Související aktivity knihovny, doporučené metody a výstupy
Informační zdroje - tištěné, elektronické, audiovizuální
Cíl: Podpora zkvalitnění vyhledávání informací v jiných než tištěných zdrojích a využívání webových stránek knihoven.
Související aktivity knihovny, doporučené metody a výstupy